حضرت امام جواد (علیه السّلام) فرموده اند: آنکس که از هوی نفس خود اطاعت و فرمانبرداری نماید، با این عمل آرزوهای دشمن خویش را برآورده است.
منبع: سفینه2،هوی،ص728
حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: آنکس که تمایلات نفسانی بر عقلش غالب باشد،رسوایی هایش آشکار خواهد شد.
منبع: غررالحکم،ص675
حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: به راستی اگر هوی نفس را فرمانروای خود سازید و بی قید و شرط اطاعتش نمایید شما را کور و کر می کند و سرانجام مایه ی سقوط و هلاکت شما خواهد شد.
منبع: غررالحکم،ص292
رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: برای امت خود از دو چیز بیش از هر چیز خائف و ترسانم، اول هوای نفس و دوم آرزوی دراز.
منبع: سفینه،ج2،((هوی))،ص728
حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: هوای نفست دشمن ترین دشمنان تو است کوشش کن که بر آن غالب و پیروز گردی و گرنه هلاکت خواهد کرد.
منبع: غررالحکم،ص797
حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: عقل آدمی در زمینه ی کششهای هوای نفس و شهوات از میان می رود.
منبع: فهرست غرر،ص 427 و 426
حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: موقعیکه هوای نفس بر وجودتان حاکم و غالب گردد شما را به پرتگاه تباهی می کشاند و هلاکتان می سازد.
منبع: فهرست غرر،ص 427 و 426
حضرت امام باقر (علیه السّلام) فرموده اند: هیچ فضیلتی به قدر جهاد ارزش معنوی ندارد و هیچ جهادی همانند مجاهده در راه غلبه بر هوی نفس نیست.
منبع: مستدرک،ج2،ص271
حضرت امام موسی بن جعفر (علیه السّلام) ضمن حدیث مفصلی به هشام بن حکم فرموده اند: با نفس خود جهاد کن تا آن را از هوی و تمایلات ناروایش بازداری. چه مجاهده ی با نفس ، مانند پیکار با دشمن بر تو واجب و لازم است.
منبع: تحف العقول،ص399
حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: بر خواهشهای نفسانی خود غلبه کنید و از محیط خطرش بگریزید، چه اگر هوای نفس شما را بدام خود بیفکند وارد محیط هلاکتان می کند و به نهایت درجه ی سقوط و تباهی گرفتارتان می سازد.
منبع: فهرست غرر، ص 425
حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: اگر از هوای نفست اطاعت نمایی کور و کرت می کند.
منبع: غغرالحکم،ص287
حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: بدی و بدخواهی که ناشی از هوای نفس و حس درنده خویی بشر است همواره در نهاد همه ی انسانها به طور پنهانی وجود دارد. اگر آدمی با نیروی ایمان و صفات انسانی بر آن غلبه کند تمایل بدی به ضمیر باطن رانده می شود و همچنان پنهان می ماند. و اگر نتوانست بر کشش حیوانی خود پیروز گردد تمایل بدی بروز می کند و از پس پرده ی اختفاء بیرون می آید.
منبع: فهرست غرر،ص173
حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: تمایل نفس اماره به رفتار ناپسند است، ولی انسان موظف به حسن رفتار است. نفس آدمی به طبع خود در راه بدی و مخالفت قدم بر می دارد و انسان شایسته کسی است که مجاهده کند و خواهشهای نادرست نفس خویش را مردود و مطرود سازد. زمانیکه آدمی عنان نفس سرکش را از دست بدهد و آن را در ارضاء تمنّیاتش آزاد گذارد او خود شریک تباهی و فساد خویشتن است، و اگر نفس خود را در تمنیات نادرستش یاری و کمک نماید خودش شریک نفس خود در کشتن خویشتن شده است.
منبع:مستدرک2،ص270
حضرت امام باقر (علیه السّلام) فرموده اند: هیچ فضیلتی به قدر جهاد ارزش معنوی ندارد و هیچ جهادی همانند مجاهده در راه غلبه بر هوای نفس نیست.
منبع: مستدرک،ج2،ص271
حضرت امام موسی بن جعفر (علیه السّلام) ضمن حدیث مفصلی به هشام بن حکم فرموده اند: با نفس خود جهاد کن تا آن را از هوی و تمایلات ناروایش بازداری. چه مجاهده ی با نفس، مانند پیکار با دشمن بر تو واجب و لازم است.
منبع: تحف العقول،ص399
رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به سربازانی که از جبهه ی جنگ بر گشته بودند فرموده اند: در گشایش و رحمت باشند مردمی که جهاد اصغر را انجام داده و جهاداکبر به عهده ی آنان باقی مانده است. عرض شد یا رسول الله جهاد اکبر کدام است، فرمودند: جهاد با نفس.
منبع: معانی الاخبار،ص160
حضرت امام رضا (علیه السّلام) فرموده اند، رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در رهگذر با یکی از اصحاب خود که از جبهه ی جنگ برمی گشت مواجه شد، او ژولیده غبار آلوده و مسلح به طرف منزل خود می رفت. حضرت به وی فرمودند: از جهاد اصغر برگشته ای و به جهاد اکبر باز می گردی. عرض کرد: مگر جهادی بالاتر از جنگ و شمشیر هست؟ فرمودند: بلی، جهاد آدمی با نفس خود.
منبع: مستدرک، ج2،ص270
حضرت امام رضا (علیه السّلام) می فرمایند: هر کس از آتش به خدا پناه برد، امّا خواهش های دنیوی را وانگذارد خویشتن را به باد ریشخند گرفته است.